1. Elektrifikace
  2. Hybrid
  3. Druhy pohonu

Jaké jsou druhy ekologických pohonů na trhu?

Nejpopulárnější jsou full-hybridy od Toyoty a plug-in hybridy, které jsou dostupné, snadno se ovládají a jsou spolehlivé. Stále častěji nabízené elektromobily stále ještě čekají na lepší časy vzhledem k nedostatečné infrastruktuře a zdlouhavému nabíjení. Vodíkový pohon od Toyoty, který se již představil v sériově vyráběném modelu Mirai, představuje velkou naději pro budoucnost automobilového průmyslu.

NABÍDKA POHONŮ OD TOYOTY

  • icon1

    Plně hybridní pohon

    Benzínový motor v kombinaci s elektromotorem. S plně hybridním pohonem od Toyoty je možné využívat elektrický režim až 70 % z celkové doby jízdy.

    • Nejlepší volba

    DOJEZD

    Snadná dostupnost paliva na klasických čerpacích stanicích a delší dojezd díky nízké spotřebě paliva

    EMISE

    Nulové emise CO2 v elektrickém režimu, nízké emise při používání spalovacího motoru

    NÁKLADY SPOJENÉ
    S VLASTNICTVÍM

    Nižší náklady na údržbu, podobná pořizovací cena jako u vozů s klasickým pohonem

    Plně hybridní pohon

    • Spalovací motor se silným elektromotorem a generátorem energie
    • Podporuje jízdu v čistě elektrickém režimu
    • Baterie se automaticky dobíjí za jízdy, při brzdění a po dobu stání vozidla se spuštěným motorem
  • icon2

    Plug-in hybrid

    Staví na hybridním pohonu s autonomním dobíjením, ale přináší výkonnější baterii a možnost dobíjení z externího zdroje energie.

    DOJEZD

    Snadná dostupnost paliva na klasických čerpacích stanicích

    EMISE

    Nulové emise CO2 v režimu elektrické jízdy, nízké emise při používání spalovacího motoru

    NÁKLADY SPOJENÉ
    S VLASTNICTVÍM

    Nižší náklady na údržbu, vyšší cena vozu kvůli výkonnější baterii

    Plug-in hybrid

    • Spalovací motor s výkonným elektromotorem a podporou dobíjení ze zásuvky
    • Dlouhý dojezd v EV režimu
    • Rozměrná a těžká baterie systému pohonu
  • icon3

    Vodíkový pohon

    Vozidlo s palivovým článkem pohání elektřina vyráběná z vodíku

    DOJEZD

    Dlouhý dojezd, ale v současnosti jen málo čerpacích stanic

    EMISE

    Za jízdy nulové emise CO2

    NÁKLADY SPOJENÉ
    S VLASTNICTVÍM

    Nižší náklady díky menšímu počtu komponent podléhajících mechanickému opotřebení

    Vodíkový pohon

    • Palivové články vyrábějí elektřinu chemickou reakcí vodíku s kyslíkem
    • Nulové emise
    • Dlouhý dojezd – až 650 km
  • icon2

    Elektrický pohon

    Vozidlo poháněné elektřinou z velké klasické baterie.

    DOJEZD

    Méně rozvinutá síť nabíjecích stanic v porovnání s běžnými čerpacími stanicemi. Dojezd závisí na vnějších podmínkách.

    EMISE

    Za jízdy nulové emise CO2

    NÁKLADY SPOJENÉ
    S VLASTNICTVÍM

    Nižší náklady spojené s vlastnictvím vozidla díky menšímu počtu komponent podléhajících mechanickému opotřebení.

    Elektrický pohon

    • Vysoce výkonný elektromotor
    • Nulové emise
    • Dlouhý dojezd na jedno nabití

DALŠÍ EKOLOGICKÉ POHONY NA TRHU

  • icon1

    Mild hybrid

    Benzínový nebo naftový motor s podporou malého elektromotoru

    DOJEZD

    Snadná dostupnost paliva na stávajících čerpacích stanicích

    EMISE

    Podobné emise jako u vozidel s klasickým pohonem. Elektromotor v omezené míře podporuje funkci spalovacího motoru.

    NÁKLADY SPOJENÉ
    S VLASTNICTVÍM

    Podobné náklady jako u vozidel s klasickým pohonem

    Mild hybrid

    • Spalovací motor se slabým podpůrným elektromotorem
    • Neumožňuje jízdu pouze na elektřinu
    • Nízká úspora paliva

Co je to full-hybrid?

Součástí plného hybridního pohonu Toyoty jsou:

  • účinný benzínový motor,
  • planetová převodovka s elektromotorem a generátorem,
  • vysokonapěťová baterie,
  • řídicí jednotka s invertorem a konvertorem.

Všechna tato zařízení spolu stále automaticky spolupracují za účelem dosažení optimálního toku energie pro co nejefektivnější jízdu. Full-hybrid tak může používat výhradně elektromotor, jezdit jen na benzín, anebo používat oba zdroje současně. Nejdůležitější však je, že elektromotor rekuperuje energii vznikající při brždění a její přebytky ukládá v akumulátoru, který tak není vůbec potřeba nabíjet.

Benzínový motor

Planetová převodovka s elektromotorem a generátorem

Vysokonapěťová baterie

Řídicí jednotka s invertorem a konvertorem

Mimořádně efektivní, dynamická a účinná benzínová jednotka od Toyoty, která pracuje v Atkinsonově cyklu, zajistí potřebný výkon za jakýchkoli jízdních podmínek, přičemž souběžně dodává energii do generátoru a dobíjí tak baterii. Benzínové motory od Toyoty ze série Dynamic Force nabízejí nejlepší termodynamickou účinnost ve své třídě – až 40 %, jejímž efektem je nízká spotřeba pohonných hmot v hybridním režimu.

Kompaktní planetová převodovka rozděluje výkon mezi benzínovým a elektrickým motorem a umožňuje současně pohánět kola a dobíjet akumulátor pomocí generátoru. Nahrazuje klasickou převodovku a poskytuje nekonečno rychlostních stupňů, dle aktuálních podmínek na silnici. Díky ní přenáší elektromotor maximální točivý moment na kola a rekuperuje energii z brzdění.

Lehký a nevelký hybridní akumulátor od Toyoty představuje trakční baterii nejnovější nikl-metal-hydridového (NiMH) nebo lithium-iontového (Li-ion) typu. Nevyžaduje nabíjení, neboť tento proces je vždy automatický, během zpomalování a brzdění, v případě potřeby také pomocí generátoru s využitím benzínového motoru.

Řídicí jednotka v hybridním systému plní klíčovou funkci při předávání proudu mezi akumulátorem a pohonnou soustavou. Invertor s „boost” konvertorem na straně jedné straně přeměňuje mechanickou energii z elektromotoru na stejnosměrný proud do baterie, na druhé straně adaptuje napětí dodávané elektromotoru, aby se zvýšila jeho účinnost. Možnost zvýšení napětí z úrovně řídicí jednotky značně ulehčuje baterii, která tak může být lehčí a menší.

Nejzásadnější parametry hybridů

Vysoké napětí

Nízká intenzita proudu

Silný elektromotor

Funkční soustava invertoru

Automobil je díky němu poháněn nízkou intenzitou proudu, což přináší řadu výhod (viz: nízká intenzita proudu). Vysoké napětí systému navíc umožňuje dosahovat vysokého maximálního výkonu elektromotorů, takže je pohon dynamičtější a jízda na elektrický motor je možná i při vysokých rychlostech

Nosičem náboje a hlavním zdrojem rizika spojeného s používáním elektroinstalací není vysoké napětí, nýbrž proud. Pro zvýšení bezpečnosti a vzhledem k efektivitě a odolnosti pohonu musí být intenzita proudu v systému co nejnižší. Nízký proud garantuje menší ztráty na vinutí a tedy i pomalejší vybíjení trakční baterie. Nízká intenzita proudu navíc snižuje riziko přehřátí systému a poruch hybridní soustavy, vyžaduje i menší průměr vodičů v instalaci a snižuje tak náklady a hmotnost systému.

Elektromotory se vyznačují vysokým točivým momentem dostupným od prvního okamžiku. Abychom však mohli hybridní systém používat nejen ve městě, ale i na delších cestách, musí být vozidlo vybaveno elektromotorem o vysokém výkonu, který zvládne odpor zvyšující se spolu s rychlostí. Rychlost otáček takového motoru navíc musí být dostatečná, aby se automobil mohl pohybovat v bezemisním režimu, např. na rychlostních komunikacích.

Je srdcem hybridního systému, které umožňuje průtok energie mezi trakční baterií a elektromotory. Střídač mění stejnosměrný proud (z trakční baterie) na střídavý (potřebný k napájení elektromotoru) a vykonává tuto činnost v opačném směru během nabíjení baterií. Zásadní je, aby byl tento systém spolehlivý a fungoval velmi rychle, protože musí zvládnout podmínky na silnici, které se každou chvíli mění. Pokud je soustava střídače navíc vybavena dalším konvertorem typu „boost”, je možné zvýšit napětí v elektromotoru. Lze tak zmenšit proud, ale i napětí baterií, a tedy i její rozměry a hmotnost.

Co je plug-in hybrid Toyota?

Plug-in hybrid má všechny výhody full-hybridu a navíc i větší dojezd na samotný elektromotor. Lze ho dobíjet z externího zdroje energie. Mezi modely tohoto typu patří dynamická Toyota RAV4 Hybrid Plug-in a Toyota Prius Plug-in Hybrid.

0
km
Dojezd v kombinovaném režimu
0
km/h
maximální rychlost dosahovaná při jízdě pouze v elektrickém režimu
0
%
doba jízdy v elektrickém režimu
0.0
l/100km
minimální kombinovaná spotřeba pohonných hmot
0
h
minimální doba nabíjení ze zásuvky
0
s
zrychlení 0–100 km/h

Co je to vodíkový pohon?

Elektrický pohon s vodíkovými palivovými články, který vypracovala Toyota, vytváří energii reakcí vodíku a kyslíku. Jediný vedlejší efekt představuje čistá voda. Tento proces je navíc kontrolován hybridní technologií, takže lze rekuperovat a skladovat energii vzniklou během jízdy a při brzdění. Vodíkový pohon je již dostupný v sériově vyráběném modelu Toyota Mirai.

přibližně
0
min
doba tankování vodíku do plné nádrže
0
g/km
žádné emise škodlivých zplodin
Do
0
km
dojezd na jednu nádrž
H2O
jediný produkt reakce je voda
0
s
zrychlení 0–100 km/h

CO JE TO ELEKTRICKÝ POHON?

Svůj první hybridní model uvedla Toyota již před 25 lety. Díky bohatým zkušenostem, které získáváme na vozovkách celého světa, jsme schopni vytvářet stále lepší elektrifikované modely. První elektromobil od Toyoty nové řady bZ prošlapává cestu budoucím generacím elektromobilů, které budou následovat. Nový model spojuje robustní vnější design agilního modelu SUV s nejlepším pohonem všech kol v dané třídě.

0
g/km
Bez emisí škodlivých plynů
0
k
MAXIMÁLNÍ VÝKON
XMODE
Pokrokový pohon všech kol
0
kW
Podpora rychlodobíjení
0
s
Zrychlení 0–100 km/h